Fang mig med lige det, jeg har brug for at vide. Gør det inspirerende, ærligt, troværdigt. Ikke for besværligt. Så skal jeg nok læse din historie færdig.
Hver gang vi i Globase skal skrive en historie til vores nyhedsbrev, og emnet måske ikke ligefrem rydder forsider, prøver vi at bruge alle de tips, tricks og kneb, der skal til for at gøre historien interessant. Vi er selvfølgelig på jagt efter det eftertragtede ”klik”, der betyder, at e-mailen åbnes og bliver læst. Og selvom klikraten måske aldrig når Obamas tweethøjder, trøster vi os selv med, at nyhedsbrevet stadig er blandt de marketingressourcer, der er bedst til at skabe trafik til vores hjemmeside og opbygge/vedligeholde kundeloyalitet.
Indhold i Globases nyhedsbrev går for eksempel hver gang igennem 4 kategorier: Triggers til at få en idé til et emne, overvejelser for at målrette indholdet i historien, de fem faste tjekpunkter og det lavpraktiske, så teknikken spiller.

top: 47px;color: #ffffff!important;”>Idé
- Sker der noget i vores omverden, der relaterer sig til virksomheden/vores produkt, og som har indflydelse på kunden?
- Kan vi, med udgangspunkt i hvor vores kunde befinder sig på kunderejsen1, beskrive de fordele, der er ved vores produkt?
- Har nogen af vores eksisterende kunder inspirerende historier om, hvordan de bruger/oplever vores produkt, som vi kan dele?
- Er der delbare tips og tricks til vores produkter?
- Er der nyt at bringe fra direktionen eller organisationen, som har interesse for vores kunder?

top: 47px;color: #ffffff!important;”>Indhold
Med emnet i hånden starter vi med at spørge os selv:
- Hvordan får vi målrettet emnet til mine kunder?
- Hvordan gør vi det interessant?
- Hvad er det for et behov, vi dækker hos vores kunder, når de læser artiklen – bliver de bedre, klogere, smukkere eller blot underholdt?
- Hvad er det for et behov, vores kunder ønsker at få dækket?

top: 47px;color: #ffffff!important;”>De 5 faste
- Husk at tænke over overskriften. Hvilken overskrift giver flest åbningsklik?
- Husk formen på digitale tekster: Tydelig overskrift, indled med resume, gerne underoverskrifter og punktform, korte sætninger.
- Giver det mening at bruge nogen af de digitale muligheder? Kan vi skabe variation, lette forståelsen eller gøre det mere interessant at læse historien med fx en infografik, video, afstemning, tutorial, fotoreportage, konkurrence eller andet?
- Er teksten nem at forstå? Har vi brugt for meget fagsprog? Interne hensyn må aldrig trumfe modtagerens forståelse.
- Hvordan kan vi bedst personalisere e-mailen (for at få flest åbningsklik)?

top: 47px;color: #ffffff!important;”>Praktik
Husk, det skal være nemt
- E-mailen må max være 650 pixels bred for at undgå vandret scrolling.
- Husk, at krogen/det personlige budskab skal være i starten for at tilgodese mobile visninger.
- Den gode regel er kun én call-to-action pr. e-mail, der også skal være i tekstform, hvis modtageren ikke downloader billeder. Fx ”Download nu” eller ”Ja tak, jeg ønsker …”.
Der er mange overbevisende undersøgelser2 der viser, at e-mailmarkedsføring/nyhedsbreve giver et højt ROI (return on investment). Ifølge DMA National Client E-mail Report 2015 giver e-mailmarkedsføring et ROI, der er større end 70 til 1 for 1 ud af 5 virksomheder. En undersøgelse fra MarketingSherpa viser, at 72 % foretrækker e-mails som kommunikationsform. Men vi er også mange, der kæmper om vores kunders sparsomme 1.440 minutter i døgnet.
Vi har det i hvert fald sådan i Globase – vi åbner kun en e-mail, hvis den virker til at være klikket værd. Det er vejen til en andel af vores minutter …
God fornøjelse med din gode historie!
Du kan få flere gode råd om, hvordan du får flere til at åbne dine nyhedsbreve her:
Sådan åbner flere dine nyhedsbreve.
Læs om trigger-marketing her, og hvordan du målretter din e-mails endnu mere:
Trigger e-mail marketing
1. [tomer-journey-mapping-shape-content-strategy/163827/”>https://www.searchenginejournal.com/use-customer-journey-mapping-shape-content-strategy/163827/]to footnote 1 in the text.” href=”#ref1″>↩
2. [https://www.outboundengine.com/blog/20-shocking-email-marketing-stats-business-owners-know/]to footnote 2 in the text.” href=”#ref2″>↩