Datoen ændres hvert år, da Black Friday ligger i forlængelse af Thanksgiving Day, som hvert år fejres den 4. torsdag i november måned. I år falder Black Friday den 25. november 2016.
I resten af verden er Black Friday en forholdsvis ny trend, men mange butikker har allerede forstået at benytte denne dag flittigt til at tiltrække kunder med attraktive tilbud. Naturligvis sætter denne begivenhed også ekstra liv i e-handlen. Og på e-handelssider stopper de vanvittige tilbud traditionelt set ikke om fredagen, men fortsætter mange steder helt frem til mandag – kaldet Cyber Monday. Cyber Monday forbindes ofte med tilbud på elektronik og teknologi.
Forrige år brugte internetbrugere, ifølge en undersøgelse fra amerikanske Comscore, omkring 11 milliarder USD online, hvilket var en stigning på 15% i forhold til året før. Danskerne og danske butikker – fysiske butikker såvel som netbutikker – har for alvor også taget den amerikanske tilbudsdag, Black Friday, til sig. I 2015 var Black Friday en kæmpe handelsmæssig succes. Den 27. november 2015 (Black Friday) var den dag, danskerne havde flest transaktioner via Dankort og andre kreditkort nogensinde. Dankortet alene satte rekord for en enkelt dag med en samlet omsætning på knap 2 mia. kr. for betalinger foretaget i fysiske og online butikker. Ifølge Nets så toppede fredagens betalingsstrøm på et tidspunkt med 300 køb i sekundet for Nets’ samlede kortplatform for alle typer af butikker.
Dette betyder, at alle webshopforhandlere gør klogt i at forberede en strategi til årets potentielt største forbrugsdag. Så her giver vi en guide til, hvordan du kommer igennem shopping-galskaben og får mest muligt ud af Black Friday:
1. Skaf nye abonnenter via de sociale medier
Brug de sociale netværk (Twitter eller Facebook) til at forberede opslag dedikeret til Black Friday. Benyt dig af relevante hashtags (#blackfriday eller #cybermonday). På denne måde kan du publicere dine tidsbegrænsede tilbud i forhold til relevante målgrupper. Ved at benytte disse hashtags, vil du også få flere følgere. De nye følgere vil sidenhen få dine tilbudsnotifikationer direkte i deres indbakker, og mulighederne for mersalg vil øges for din netbutik.
2. Integrer e-handel og e-mails
Når din kampagne kører, kan du oprette triggers via din platform og integrere det med din e-handel og/eller hjemmeside. Du kan eksempelvis meddele dine følgere, at en vare er ved at være udsolgt. Dette vil alt andet lige medvirke til, at dine følgere ikke vil gå glip af tilbuddet og muligvis foretager impulskøb.
3. Opbyg spænding
Annoncér nye tilbud til dem, som allerede følger dig på sociale medier og/eller dit nyhedsbrev. Benyt dig af både e-mails og SMS et par dage inden udsalget starter, således kan dine følgere lave ønskelister, eller lægge varer i deres indkøbskurv, imens de venter på tilbuddenes start.
Send en simpel e-mail med den væsentlige information og en tydelig ”call-to-action”. Prøv at vær kreativ og sjov og tilføj evt. animerede GIFs osv.