Sidste år var et stort år for mobil marketing, men 2017 bliver kun større. Alle der arbejder med marketing ved, at de digitale vinde blæser som aldrig før – og navnlig mobil marketing og brugen af smart apps stormer frem.

Grundlæggende er Marketing Automation brugen af software til at skalere din marketingindsats. Det er ret nemt at skrive en enkel e-mail til en enkelt kunde, men at sende 5.000 personificerede mails til 5.000 kunder er en anelse mere vanskeligt.
Førhen var den eneste måde at sende et budskab til en stor målgruppe, at sende en enkel og upersonlig e-mail til alle på modtagerlisten. Med marketing automation er dette blevet nemmere, da man nu kan konstruere templates med datafelter, der helt automatisk personificerer mailen. Alle mails du modtager, hvor mailen benytter dit eget navn, er et godt eksempel på personificering gennem marketing automation.
Intelligent Marketing Automation gør det dog endnu bedre; moderne platforme kan i dag personificere på et endnu dybere niveau end blot navn og sted. Effektive automation platforme kan kreere budskaber baseret på et mere holistisk billede af kunden – og ikke kun et instant snapshot.
Hvilken forskel vil Intelligent Marketing Automation gøre?
En marketingmedarbejders fornemmeste opgave er øge kunde-/brugerfastholdelse. På et marked med så høj konkurrence om app-brugerne, er fastholdelse en svær størrelse. I gennemsnit er det kun 1,9 % af dine app-brugere, som stadig bruger din app efter 90 dage – og dette er selvom brugerne fandt din app sjov. For at forbedre det lave gennemsnit, forsøger man nu at forlænge hele brugerrejsen og appens livscyklus ved bl.a. at automatisere meddelelser og anvisninger, der kan øge engagementet og brugerens oplevelse af appen.
Prædiktiv markedsføring eller prædiktiv analyse er en disciplin, der vokser og handler om at forsøge at forudse fremtidige begivenheder ved hjælp af algoritmer, statistik og datastrukturer. Ved prædiktiv markedsføring identificeres adfærdsmønstre, der peger på bestemte udfald. Ved at bedømme sandsynligheden af disse udfald hos kunder/brugere, kan der træffes en beslutning om næste markedsføringstræk.
Dvs. på baggrund af adfærdsmæssig data, som f.eks. kan hentes via mobilen, gør prædiktiv analyse det muligt at estimere personens næste træk og adfærd. På den måde er det muligt at udforme individuelle og målrettede tilbud og brugerpræferencer.
Prædiktiv markedsføring er, når Youtube foreslår dig kvalificerede videoer, baseret på dine tidligere visninger og søgehistorik. Eller når du foretager onlineshopping og bliver præsenteret for produkter, som andre kunder har købt, hvis de har købt samme eller lignende produkter. Som virksomhed kan man dermed benytte sig af prædiktiv analyse og skabe succesfulde matches.
Hvilken forskel vil prædiktiv markedsføring gøre?
Analyse er allerede en stor og vigtig del af en marketingmedarbejders redskaber, og prædiktiv markedsføring vil få plads i værktøjskassen. I stedet for at basere analyser på manuelt skabte kampagner, vil man på sigt se, hvordan den maskinelle analyse vil give et bedre beslutningsgrundlag – jo flere data, der bearbejdes, desto bedre.
Individuelle tilbud og indhold er nøglen til succes – også inden for mobil marketing. Herved skabes større træfsikkerhed hos kunden og det bliver muligt at trænge igennem uden at plage livet af kunden. Hvor traditionel dataanalyse primært arbejder med grupper, handler prædiktiv analyse i højere grad om den enkelte.
En chatbot kan sammenlignes med en lille version af Apple’s Siri eller Ikea’s Anna. Chatbotten er ofte brugt i kundeservice, da chatbotten vil kunne give en mere tilgængelig og hurtig kundeservice-oplevelse og ikke holder ferie. Er henvendelserne af mere kompliceret karakter end blot de gængse FAQ-spørgsmål, kan man være nødsaget til at sende kunden videre til en fysisk kundeservicemedarbejder.
Der er dog nogle chatbots, der har flere funktioner end andre. Selvom chatbots har eksisteret i flere år, er det først i 2016, at teknologien virkelig har udviklet sig og slået igennem. I år vil vi se flere chatbots, der agerer som en personlig assistent. De vil byde gæster velkommen til appen og komme med forskellige tips og tricks afhængigt af hvor i appen, den besøgende befinder sig. Denne chatbot vil ydermere huske den bessøgende på ting, eller give information om noget, han/hun ikke har læst – hele tiden med det formål at forbedre app-oplevelsen.
Hvilken forskel vil chatbots gøre?
For markedsføringsfolk giver chatbot muligheden for at øge engagement uden at virke pågående. Selvom traditionelle markedsføringskanaler, såsom push-notifikationer og e-mails er ekstremt effektive, så bør man også tænke i kanaler og meddelelser, der er værdiskabende for kunden. Med det in mente at flere og flere mobilbrugere aktivt fravælger push-notifikationer.
Chatbots er ikke blot et fantastisk kundeserviceredskab, det hjælper også virksomheder med at have kontakt med dets brugere i en venlig og værdiskabende måde. Og tænker man længere end kundeserviceledet, kan en chatbot ligeledes lære og rådgive kunder/brugere ift. eget forbrug og dermed skabe engagement fra kundens side.
Når alt kommer til alt, vil mobiltrends påvirke vores daglige liv. Som det ser ud lige nu, vil mobil markedsføringsteknologi have endnu større indflydelse i markedet, og vi kan se frem til et konkurrerende år.

Bliv løbende orienteret om nyheder
Hos Globase udsender vi vores nyhedsbrev ca. hver 3. uge. Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, vil du løbende modtage information om produktnyheder, events, aktiviteter, brugerundersøgelser, tilbud, tips og tricks samt personlige anbefalinger til dine egne nyhedsbreve.